Svar: Dårlige sovevaner og dagsrytme
28. februar 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Elias´mor
Tak for din forklaring omkring klip af tungebånd :)
Jeg kan, når jeg læser din beskrivelse, ikke lade være med at tænke på, om der er en sammenhæng mellem jeres drengs medfødte tungebåndsproblemer og hans vægring mod skemad. Kunne det tænkes, at han er meget følsom i sin mund og derfor reagere på forskellige strukturer, smag og temperaturer? Hvis det er tilfældet, så kan det jo forklare, hvorfor han ikke spiser helt nok, søger flasken ekstra og derfor vågner ekstra - det lyder som om, at han har brug for mere mad - og lidt mere grød og mos, for netop at blive mæt nok...
De fleste børn vil omkring 7-8 måneders alderen begynde at bruge deres kæbe og finde ud af at tygge. De begynder at bruge tungen til at flytte på maden i munden, og de bliver stille og roligt i stand til at tygge - og dermed spise mad med mere bid. De vil ofte gerne komme mad i munden, og bruger ofte netop munden til at undersøge med, og det er naturligvis en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at udnytte dette. Og det lyder faktisk som om, at jeres dreng er glad for at smage, sutte, gnaske på frugtbåde og lignende og det er super fint, men han får ikke tilstrækkeligt at spise til at blive mæt nok - og til at holde blodsukkeret og dermed humøret stabilt nok....
Jeg vil anbefale, at du starter med at tilbyde ham mad i hånden, som han kan sidde og sutte og gumle på, og så følger efter med lidt på en ske. Du må gerne komme agurkstænger og lignende ned i grød og mos, for på den måde at vænne ham til smagen og konsistensen af skemaden. Du må meget gerne variere mellem hjemmelavet mad og færdiglavede babyretter - og det gør lige nu ikke noget, hvis du nogle gange køber grød og mos beregnet til lidt yngre børn, som ikke har alt for meget smagsvariation og for varieret konsistens - lige nu er det vigtigste, at I finder noget, som han vil spise og føler sig tryg ved.
Derudover tænker jeg også, at I måske skulle kontakte en ergoterapeut med speciale i børn og mundmotoriske/sansemotoriske udfordringer, som kan lave en mundmotorisk undersøgelse af jeres dreng og finde ud af, hvor han "aldersmæssigt er", når det kommer til at have mad i munden, og hvordan I derfor hjælper ham bedst :) I kan tale med jeres læge eller sundhedsplejerske om, hvorvidt der findes en ergo- eller fysioterapeut i kommunen eller i nærheden, som kan være relevant for jer at bruge - og uden at det koster en mindre formue :)
Det er vigtigt, at du skærer mængden af mælk ned, og det er vigtigt, at du forsøger at komme væk fra tankegangen om, at "han skal jo have noget", når han ikke spiser nok. Mælken vil være med til at mætte ham, og den vil naturligt kunne gøre, at hans lyst til at spise, øve sig i at trygge osv. ikke er særligt stor. Derfor vil det være passende med 4 flasker nu, så der er plads og lyst til anden mad - og derudover skal han naturligvis have vand af kop.
Det lyder ikke som om, at I gør noget forkert. Det lyder faktisk som om, at du gør mange af de helt rigtige ting. Men hele jeres forløb og de udfordringer jeres dreng fra fødslen har haft lyder til stadig at spille ind - og derfor tænker jeg, at I vil have glæde af hjælpe udefra netop omkring dette.
Det lyder for mig som om, at jeres drengs opvågninger skyldes behov for mere mættende mad og at dette også påvirker hans humør og overskud. Det er helt okay at hans vågne perioder ikke er så lange, ligesom det er helt okay, at han sover 3 lure dagligt - det må han meget gerne :) De fire flasker vil jeg anbefale ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, og det betyder, at når og hvis han vågner mellem 04.30-05, så vil det være passende at tilbyde ham en flaske der. Når flasken ligger der, så kan den hjælpe ham til at sove lidt længere og samtidig levner den stadig plads til morgenmaden.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine to beskrivelser ser således ud:
Tidlig morgen 04-05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 07-7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt grød på en ske, vand af kop. Kom gerne lidt frugtmos som topping på grøden.
Puttes til dagens først lur - og skal her ikke tilbydes flaske først.
Frokost 11-11.30: tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, må også gerne få lidt kogte grøntsager, godt kogt pasta og ligende, hvad du fornemmer, at du kan få ham til at spise her - og så forsøger du at følge efter med lidt cremet og mild mos på en ske. Vand af kop. Giv lige nu mos, uden bid - men cremet og let mos at spise...
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Sover dagens 3. lur - og skal ikke tilbydes flaske først...
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli og lignende i hånden - og du følger så efter med lidt mos. Igen mos uden for meget bid eller struktur, men som er let for ham blot at synke. Udgangspunktet må gerne være jeres mad, men cremede og milde fødevarer lige nu...
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20.. Prøv enten at tilbyde ham flasken i jeres favn, hvor I sidder med ham, hjælper ham med at koble fra og finde roen - og derefter putter ham stille og roligt ned i sengen, hvor han skal sove - før han sover helt, men netop med jeres hænder på kroppen kan lulles videre ind i søvnen. Eller put ham i seng og tilbyd ham flasken, imens han ligger i sin seng, så han ikke oplever skiftet fra jeres favn og vågner af dette, men får lov til at falde i søvn, hvor han ligger.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre...
I skal naturligvis sikre jer, at jeres dreng ikke har problemer med ørene, tandfrembrud, urinvejsinfektion eller andet som kan forklare, hvorfor han sover så uroligt og har så svært ved at sove sammenhængende. I har tidligere nævnt, at silent refluks eller mælkeallergi har været på tale, og det er naturligvis vigtigt at udelukke, at han ikke har problemer med noget sådan. Det er vigtigt, at I stadig taler med lægen om de udfordringer I har, så I kan finde ud af, hvordan I hjælper jeres dreng bedst. Det er vigtigt, at du/I lytter til jeres indre fornemmelse af, at der er noget, som generer ham...
Med hensyn til søvn, så er det som udgangspunkt rigtig fint, hvis jeres dreng kan falde i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - ligesom han så vidt muligt ikke skal falde i søvn med sin flaske, men gerne nå at slippe den, før han sover helt. Når det så er sagt, så skal I naturligvis gøre det, som I fornemmer vil hjælpe ham bedst. Nogle gange kan det f.eks. være at tage en madras ind på børneværelset og så skiftes til at sove sammen med ham. Det kan give mulighed for, at I med det samme kan reagere, når han vågner, og han kan få den ekstra nærhed og tætte kontakt, som han måske har behov for - uden at han behøver komme op i favn, vænnes til at skulle gås rundt med, vugges og ligende, og uden at han tilbydes flaske... Og det at I kan skiftes til at være der for ham, kan måske give jer forældre lidt mere søvn og dermed også lidt mere overskud.. :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke - og stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske